Problemy z sylwetką? Oto, co warto wiedzieć!

Większość kobiet narzeka na swoją sylwetkę. Nie zawsze chodzi o otyłość czy nadwagę. Problemem bywa także niedowaga i trudność w nabraniu tkanki tłuszczowej. Najczęściej stosowanym wskaźnikiem do oceny swojej sylwetki jest waga ciała. Warto pamiętać, że są także inne miary, które pozwalają w bardziej obiektywny sposób spojrzeć na swoją sylwetkę. Aby zawalczyć o wymarzony wygląd, należy podejść do sprawy w sposób zindywidualizowany.

Jakie obiektywne sprawdzić swoją wagę?

Najczęściej spotykane problemy to nadwaga (tkanka tłuszczowa stanowi wtedy 18-25% masy ciała), otyłość (tkanka tłuszczowa wynosi ponad 25% masy ciała) oraz niedowaga, czyli stan niedoboru masy ciała. W diagnozie problemu pomocne są różne wskaźniki.

Pierwszy z nich to BMI (body max Index) , który uwzględnia masę ciała i wzrost. Z kolei wskaźnik WHT (waist-hip ratio) bierze pod uwagę obwód talii i obwód bioder. Wskaźnik WHtR (waist to height ratio) pokazuje stosunek obwodu talii do wzrostu.

Jest także wskaźnik LBM (ang. lean body mass), który określa masę ciała z wyłączeniem tkanki tłuszczowej. Warto skorzystać z tych miar, zwłaszcza że kalkulator BMI, WHT czy WHtR bez trudu znaleźć można w Internecie. To pomoże w obiektywnym określeniu swojego problemu z sylwetką.

Obiektywnie o swojej sylwetce

Ludzie różnią się zainteresowaniami, kształtem nosa, kolorem oczu oraz… typem sylwetki. Zwłaszcza wśród kobiet rozpoznaje się ich aż 6 typów!

Postura „A” to większy obwód w dolnej części ciała. Z kolei biust jest mały, a talia wąska. Takim paniom zaleca się poszerzenie ramion poprzez trening.

Sylwetka „V” oznacza szerokie ramiona, duży biust oraz wąskie biodra i cienkie nogi. W tym przypadku należy skupić się na treningu dolnej części ciała.

Postura „H” to szerokie ramiona i talia, a zarazem brak symetrii. Warto więc popracować nad zwężeniem talii.

Na ulicy często można zobaczyć panie o sylwetce typu „linijka” – są one szczupłe, mają zbliżone wymiary w ramionach, talii i biodrach. Zaleca im się ćwiczenia siłowe.

Sylwetka typu „ósemka” to prawdziwy dar niebios. Oznacza ona duży biust i szerokie biodra oraz wąską talię. Najważniejsze to zadbać o równomierne spalanie tłuszczu.

Ostatni typ sylwetki tzw. „jabłko” oznacza przede wszystkim okrągły brzuch. Należy więc wybierać ćwiczenia pozwalające na jego spalenie.

Somatotypy

Oprócz wskazanych powyżej rodzajów sylwetek, można także skorzystać z podziału somatotypowego. Wśród osób dorosłych rozróżniamy trzy typy sylwetek (somatotypów): endomorficzną, ektomorficzną oraz mezomorficzną.

Endomorficy charakteryzują się łatwością gromadzenia tkanki tłuszczowej i trudnością w jej zrzuceniu. Bardzo często tłuszcz przykrywa wyrzeźbione mięśnie i osoby z dobrą kondycją wyglądają na posiadające nadwagę. Mają masywny szkielet i ciężkie kości. Przy relatywnie krótkich kończynach przybierają raczej posturę krępą.

Ektomorficy z kolei, odwrotnie do wskazanego wcześniej somatotypu cechują się trudnością w nabraniu masy – zarówno w tłuszczu jak i tkanki mięśniowej. Mają bardzo lekki szkielet. Kończy względem wysokości zazwyczaj są długie. Osoby te zwykle są wysokie, ale nie jest to reguła. Osoby o tej budowie ciała zwykle borykają się z niedowagą.

Mezomorficy to najbardziej pożądana budowa ciała. Ich ciało jest zwykle proporcjonalne. Charakteryzują się łatwością nabierania tkanki tłuszczowej ale z drugiej strony nie mają problemu aby się jej pozbyć i zbudować tkankę mięśniową.

Budowę ciała określa się poprzez rzutowanie określonych cech ciała do trzycyfrowej tablicy klasyfikacji somatotypowej budowy ciała Sheldona. W sieci dostępnych jest niewiele zaawansowanych kalkulatorów to umożliwiających. Najczęściej spotyka się tablice, pod które samodzielnie można przyporządkować określone swoje parametry i uzyskać wynik. Jednym z dostępnych w sieci kalkulatorów umożliwiających określenie somatotypowej budowy sylwetki jest kalkulator bmi22.pl. Wynik analizy może wyglądać następująco:

sylwetka mieszana endo-mezomorficzna

Jak zawalczyć o wymarzoną sylwetkę?

Walka o wymarzoną sylwetkę u każdej z pań będzie wyglądać inaczej. To bardzo ważne, aby ustalić swój typ sylwetki i dobrać odpowiedni trening. Osoby z nadwagą lub otyłością będą się skupiać przede wszystkim na spalaniu tkanki tłuszczowej, w czym pomaga trening cardio. Warto także postawić częste spacery, jazdę na rowerze, pływanie. Dieta powinna zawierać ujemny bilans kaloryczny. Oznacza to, że posiłki dostarczają organizmowi mniej kalorii, niż potrzebuje, przez co ciało zaczyna czerpać energię z zapasów – głównie tkanki tłuszczowej. Można także sięgnąć po suplementy diety, które przyśpieszają metabolizm.

Inaczej przedstawia się sprawa z osobami z niedowagą. Powinny one ograniczyć trening cardio do minimum, skupiając się za to na ćwiczeniach siłowych jak pompki, przysiady, ściąganie drążka, wyciskanie, wznosy poszczególnych części ciała, ruchy złożone. Pozwolą one na przyrost tkanki mięśniowej. Bardzo ważna jest także dieta o dodatnim bilansie kalorycznym. Powinna ona zawierać przede wszystkim odpowiednią ilość białka.

Profesjonalna pomoc w wcale o idealną sylwetkę

Aby zawalczyć o wymarzoną sylwetkę, trzeba spojrzeć na siebie w sposób obiektywny, nie porównywać się z innymi. Warto także skorzystać z profesjonalnej pomocy. Dietetyk wesprze w przygotowaniu zdrowej i zbilansowanej diety, która będzie wspierać określony trening.

Warto także zwrócić się do trenera. Nie tylko pomoże on ułożyć odpowiedni plan ćwiczeń, ale także będzie czuwał nad tym, aby były one odpowiednio i dokładnie wykonywane. Wsparcie innych osób ma również wymiar psychologiczny – skutkuje presją i sprawia, że mamy więcej motywacji do pracy nad własną sylwetką.

Proces dążenia do idealnej sylwetki zaczyna się w głowie. Na początku trzeba właściwie określić swój problem, poznać mocne i słabe strony swojego ciała. Potem dużo łatwiej jest dobrać odpowiedni trening oraz skomponować właściwą dietę. Pozwoli to na osiągnięcie satysfakcjonujących efektów w krótkim czasie.

Każdy z nas jest inny, nie warto więc się porównywać z innymi czy korzystać z metod innych osób. Sposobów na schudnięcie czy zbudowanie atrakcyjnej sylwetki jest wiele – najważniejsze to znaleźć ten odpowiedni dla siebie.

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *